Kurs zagraniczny dla nauczycieli

Dodano dnia: 05.02.2019

"Meeting the learning needs of disadvantaged pupils"

Kurs zagraniczny z projektu „POWER” rozpoczął się 21 stycznia trwał do 26 stycznia 2019 roku. Brało w nim udział 6 uczestników: Grażyna Mazanowska, Natalia Krzemień, Aneta Mackiel, Eliza Kaczmarczyk, Anna Szulc i Magdalena Decyk. Podczas kursu odniesiono się do czterech standardów edukacji wymaganych przez OFSTED czyli:

- osiągnięcia uczniów,

-jakość nauczania,

-zachowanie i bezpieczeństwo uczniów,

-zarządzanie i administracja.

Tematem kursu były zagadnienia związane z przeglądem programów nauczania dla uczniów w wieku 7-15 lat w Anglii. Uczestnicy zostali zapoznani z organizacją klas, planowaniem pracy w szkole, wymaganiami i standardami egzaminacyjnymi, zachowaniem w klasie, radzeniem sobie w sytuacjach trudnych z uczniem wykluczonym, pracą z uczniem zdolnym, pracą w klasach o zróżnicowanym poziomie umiejętności, metodami współpracy z rodzicami. Ważnym aspektem było zapoznanie z czynnikami wpływającymi na sukces lub porażkę ucznia. Podczas kursu uczestnicy odwiedzili następujące szkoły i placówki:

-Lincoln Christ's Hospital School

-Marston Thorold Primary School

-Hill Holt Wood

-New York School

-Queen Elizabeth Grammar School

-Littlecoates Primary Academy

-Phoenix Park Academy

-Westgate Junior Academy

Pierwszą rzeczą, którą zauważylli nauczyciele był odmienny niż w Polsce podział etapu edukacji. Dzieci w wieku od 4 do 10 lat uczą się w szkole, która swoją strukturą pracy przypomina edukację wczesnoszkolną w Polsce (klasy 1-3), a następnie przechodzą do kolejnego etapu nauczania w innej szkole, gdzie kontynuują naukę do 18 roku życia. W pierwszym etapie edukacji uczniowie pracują w grupach z nauczycielem i asystentem i mogą być dodatkowo wspomagani kadrą specjalistyczną, jeśli istnieje taka potrzeba. Klasy są mało liczne, na zajęciach panuje cisza i spokój, dzieci są skupione na wykonywaniu zadań. Uczestnikom bardzo spodobała się metoda burzy mózgów realizowana na każdym etapie nauczania, dzięki której nawet najsłabsi uczniowie mają szansę zrozumieć omawiane zagadnienia i wynieść coś z lekcji. Na szczególną uwagę zasługuje konsekwencja w egzekwowaniu zasad i dyscypliny panującej w szkole ("Green room" oraz isolation room i "turn around"). Rozwiązaniem, które sprawdziłoby się równie dobrze w polskiej szkole byłoby wprowadzenie przerw między zajęciami na świeżym powietrzu. Ważnym elementem funkcjonującym w szkołach angielskich jest nacisk na rozwój sfery artystycznej poprzez zajęcia muzyczne i plastyczne wspomagające i usprawniające pracę prawej półkuli mózgowej odpowiedzialnej za kreatywność i myślenie abstrakcyjne. Uczniowie mają mało prac domowych, a jeżeli są zadawane to albo są to projekty albo prace pisemne, do przygotowania których nie potrzebne są podręczniki. Uczniowie nie używają podręczników w czasie zajęć. Zamiast tego korzystają z kart pracy przygotowanych przez nauczyciela, a do oceny ich osiągnięć wykorzystywane są ich zeszyty. Duży nacisk kładzie się na ich estetyczne i merytoryczne prowadzenie. Dodatkowo w czasie lekcji dzieci korzystają z minimalnej ilości przyborów szkolnych, które zapewnia szkoła. Zachwyciło nas to, że w każdej szkole uczniowie zobowiązani są do noszenia mundurków. Wynika to z tradycji szkoły i wpływa na budowanie tożsamości i wspólnoty wśród uczniów. W większości szkół, które odwiedziliśmy dało się zaobserwować maksymalne wykorzystanie powierzchni placówki na cele edukacyjne. Szkoły są bardzo dobrze przygotowane akustycznie do prowadzenia zajęć, co wpływa na zmniejszenie hałasu, ponieważ uczniowie słyszą się nawzajem nawet przy dużej liczebności (wykładziny na podłodze niskie sufity i wąskie korytarze w liczniejszych szkołach). Interesującym faktem jest to, że nauczyciel jest od uczenia, a do pozostałych czynności przydzielone są osoby odpowiedzialne za: wykonywanie gazetek szkolnych, frekwencję dzieci zbieranie pieniędzy układanie i sprawdzanie testów, monitorowanie zachowań uczniów i kontakty z rodzicami. We wszystkich szkołach, które odwiedzono ogromną wagę przywiązywano do kwestii bezpieczeństwa. Osoby odwiedzające placówkę otrzymywały identyfikatory i wpisywały się do księgi gości. W każdej szkole funkcjonowała recepcja, w której pracownicy obsługiwali zakodowane drzwi wejściowe i monitorowali czas wejścia i wyjścia osób z zewnątrz. Zasady bezpieczeństwa były rygorystycznie przestrzegane i miały ogromny wpływ na ocenę szkoły.

 

 

 

Autor: Natalia